torsdag 18. februar 2010

Hva mener jeg er viktig når du skal trener unge utøvere..

Først må jeg være 100% ærlig, jeg har ikke brukt mye tid på å trene barn under 10 år. Men jeg har mye erfaring med å 10-13 åringer til å svømme fort, og det har veldig lite med hvor mye man trener(selv om det hjelper å komme seg uti bassenget litt oftere en 3 ganger i uken).
Det er et par ting som jeg regner med alle tar som et selvfølge, som å spise og sove nok samt a alltid komme på trening(suksessfaktor #1-10 er å møte opp til trening nesten uansett tilstand). Utenom det har jeg disse hemelighetene...

#1 Fearless 25's
Skal man til noe som helst må kidsa tørre å gå ut hardt, 7 av 10 ganger vil det gi positive resultater, og når de ikke får et positivt resultat... si at de må gå ut enda hardere. Front running(å ligge fremst) er den letteste måten å sprenge grenser på, og når det lykkes så får man så store drop at man skulle tro at de ikke hadde svømt distansen før(eller var dopet)..
Dette må øves på trening og treneren må være flink til vise glede når små unger kliner til, fordi det skaper den tryggheten som kreves til å tørre å bare kline til på et stevne.
Jeg var en drittsekk og viste glede kun første gang, så om de skulle ha samme glød fra meg måtte de gå ut enda hardere hver gang...

Klarer en 10 år gammel gutt svømme 15 på 25 fri, da er 18.5 en elendig åpning på en 400. Og da er det viktig å si det. Har du troen på at de kan gå ut så hardt vil de også ha troen på det (etterhvert...).
GODE LØP kan man gjøre når man er eldre eller skal svømme 800-1500, en 400 frem til 4.20 tallet bør ikke være et godt løp...

#2 Hyp-Oxy Sprinter
Vil du ha en unge til å øke frekvens og effektivitet, 20x25 null pust crawl @50, 40 eller 30. For å klare det så blir de plutselig supper effektiv, de har til og med beinspark.

Merk deg dette fungere bare på barn som ikke har hatt overbeskytende foreldre hele livet. Har de fått lov til å gi seg hele livet og hatt enten mor eller far til å fullføre for de.. så holder de ikke pusten for deg eller noen i 20x25!! De puster ved midten og påstår at det er umulig, hadde NIF tillat det ville jeg kvittet meg med disse kidsa. Har du plass legg de i en annen bane en tøffingene på sånne serier.
En serie jeg liker veldig godt på litt eldre utøvere er 25 metere null pust med 2-3 syklus i8 rett etter fraspark resten veldig rolig. Dette er for å lære kroppen å gjøre undervannsarbeid, uten å gjøre det... Enda tøffere er super svøm resten beinspark rolig...

#3 Direkte sammenligning
Er du heldig så har du stjerner i laget. I SSC hadde jeg Ane Nygård når jeg begynte der, pga hun så hadde Emilie Hegdal en lettere vei å gå fordi jeg oppfordret henne til å slå Ane hver dag. Det endte med over 5 ÅM rekorder på under 2 år. Ingrid Bergslid fikk høre minst 1 gang i uken at hun svømte raskere en det Ane/Emilie gjorde på XXX serie for 1/2 år siden. Da tåler de å høre "du kan vinne ÅM, eller du kan sette ÅM rekord."
Det er lov å vite at man er god. Med det mener jeg ikke at utøren skal være selvdigger og overlegen, men ha en trygghet at han/hun er like god som de beste og kanskje bedre.
Har du ikke en stjerne, finn en/ei. og besøk de med den utøveren som skal sammenligne seg.

#4 Hver serie er en test, og hver test kan sammelignes.

Noe som jeg ikke har våre flink nok til i Ålesund er dette. Jeg var i både Madla og SSC veldig hard på at alle serier skulle være den raskeste de har gjort i deres liv, eller prøve så hardt å det til.
Da mener jeg ikke at alt skal være maksfart, men skal du svømme i1 så skal du svømme så fort du kan uten å gå over grensene(puls og laktat osv), samme i alle intensiteter. Derfor er det viktig å ha standar distanser til å sammenligne med. Det ble utrolig mye 400 og 200 metere i SSC.. leste i treningsdagboken min fra de første 5 månedene. Å si dette har du gjort på trening hjelper mye eksemel under.

Alexander Marki Mork 200 Rygg tider:
16.09.2006 Stevne Pers 3:02,62
Andre trening med meg(05.12.06) 3:06,5
2 uker senere 10x200 rygg start 3:30 snitt 3:03 raskeste 2:54,5
Rett etter nyttår 2:49 splitt i en 800 IM 42 på hver 50(fly og bryst gikk ikke så fort, slutttid på 12,03)
Stevne i januar 2:48,26 (Jeg er dritt forbannet på et elendig løp og kjefter som bare det.. 1:27 i midten)
Vinterferien gjør 2:42,0 på en 200 etter 1:13 åpning og total stivning, men det er 2 sek raskere en beste 95 gutt i Norge. Det gir trygghet, å kollapse og fortsatt være bedre en de beste gir selvtillit.
Gjør 1:12-1.14 på 100 rygg over 20 ganger frem mot ÅM.
Åpner ÅM med 1:15 og holder samme farten 2-3-4 50 til 2:36,52 og suvern gull i ÅM.

Ane Nygård gikk fra å svømme 6.00 på i2 400 fri til 5:20 på 3 måneder...
Forskjellen var at de fikk ikke lov å svømme dårlig, 6.00 er ikke lov om du kan gjøre 5.40.. osv.

Merk dette er ikke en optimal måte å teste på, en test bør bygges opp nesten 100% lik hver gang om det skal kunne sammenlignes... Men det er "JÆVLIG" kjedelig!! Jeg har nok kjedelig program iløpet av en sesong, skulle alle de våre like så blir det enda kjedeligere...

#5 Hold deg oppdatert
Kan du alle persene til utøverne dine, så imponere du nesten alle foreldrene i gruppen samt utøverne. Kan du persene til alle hoved konkurrentene i alle de viktigste distansene så er du en guru. Kan du beste trenings serie resultatene til hovedkonkurentene så er du en kult leder..(nesten...). Jo mer du kan, jo flere argumenter har du til å overbevise utøvere om at de er mer en gode nok til å vinne..
Eksempel.
Trener sier: Flott tid, begynner å gå fort nå. Og det er på trening.
Svømmer: Det var ikke så bra, jeg har våre bedre tidligere.
Trener: Det var jo pers med 5 sekund fra det beste du har gjort på stevne
Svømmer: Åja, kult. Men Kari fra Bergen er mye bedre... :(
Trener: Bare 2 sekund bedre på stevne.
Svømmer: Det er kjempe mye, kommer aldri til å klare det.
Trener: Joda, det beste hun har gjort på trening er 10 sekund dårligere en det du gjorde nå.
Svømmer: Seriøst!! :)

Sørg for at du ikke bullshitter kidsa, det fører til at du blir en kult leder som drakk fra feil papp kopp... I andre ord, sørg for at dine opplysninger er korrekt!!

Er du uenig med noe av det jeg har skrevet, si ifra. Så skal jeg komme med masse argumenter for å vise at du tar feil :P

2 kommentarer:

  1. Jeg er litt skeptisk til å sammenligne utøverne med hverandre. Jeg er enig i at det vil være en fordel å ha et forbilde i klubben, men det bør ikke alltid handle om å slå dem eller deres tider. Men kan se hvordan det vil være mer effektivt på yngre utøvere enn den litt mer diffuse "slå deg selv". Lurer bare på om det kan føre til feil fokus på sikt.

    SvarSlett
  2. Feil fokus?
    Hva er feil?
    Det krever akkurat like mye arbeid, den samme arbeidsoppgave basert trening og konkurranse forberedelsene.
    Eneste forskjell er at de må være opptatt av andres utvikling også, og mest sannsynlig være enda tøffere en de ville våre om de skulle bare jobbet med seg selv.
    Resultat listen sier ikke at Siri var syk på den og den treningen.. men den er heller ikke a one man show!!

    Det er lettere uansett alder å komme gjennom en trening sammen med noen andre, hvorfor skal man ikke gjøre det samme med et mål. Deter enkelte som er super flinke til å bryte egne grenser og andres alene, og det er mange som kan men bare om andre også gjør det..

    Ser man bare ifra Hamar så er Åsa et prakt eksempel, alle klaget på at hun svømte for fort... Akkurat det samme med Elin, men de jobbet mot å holde de etabletrt i gruppen. Stopper litt opp når det er ikke andre er bedre en de.

    Å ha et ønske om å være best er en form for motivasjon, ikke feil fokus. Det må være rom for å ytre dette ønsket i et miljø.
    Det er vanskelig basere mål på mer en degselv og det du styrer 100%. Det gir ikke garantier om å lykkes, og det er farlig mener nordmen. Men det er definisjonen av å satse.
    Jeg mener det er viktig å ikke lykkes i alt, det skaper motivasjon til å bli bedre.
    Et sterkt ønske om å ikke tape og viljen til å gjøre det som må til for å unngå det er den mest utviklende man kan få et ego til å bli.
    Alle har et ego, og det må dyrkes.

    SvarSlett